چهارشنبه 3 بهمن 1397  
English خانه تماس با ما نقشه سایت






يكشنبه 30 مهر 1391 روش های پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی چیست؟

سیگار نکشید:

شیگار نکشیدن عامل مهمی در به دست آوردن زندگی طولانی و همراه با سلامتی می باشد کشیدن سیگار خصوصا در سنین پائین بدلیل عوارض قلبی و یا ریوی ممکن است منجر به مرگ گردد سیگار کشیدن به رتاحتی می تواند 10سال از عمرشما بکاهد.اماخبرمسرت بخش این است که در صورت ترک سیگار از لحظه شروع قطع سیگار می توانید از اثرات مفید آن بهرمند شوید خطر ابتلا به بیماریهای قلبی به دنبال ترک یسگار به مدت کمتر از یکسال به نصف می رسد استفاده از روش های مختلف ترک سیگار ممکن است شانس شما را درترک موفقیت سیگار افزایش دهد برای روش مناسب ترک سیگار با پزشک مشورت کنید.

ورزش کنید:

فعالیت فیزیکی منظم در افزایش طول عمر و همچنین افزایش کیفیت زندگی کمک کننده است ورزش باعث می شود که وزن شما متناسب باقی بماند واسترس را کاهش می دهد. حداقل 3بار در هفته و هربار 30دقیقه ورزش کنید هر نوع ورزش حرکتی مانند شنا – دوچرخه سواری و اسب سواری در هر وقتی از شبانه روز مفید است پیاده روی ساده ترین و با صرفه ترین ورزش است.پیاده روی را بابیشترین سرعتی که در توان دارید به طوری که عرق کنید انجام دهید و البته این را درنظرداشته باشید که هیچگونه علایمی مثل تنگی نفس یا درد قفسه سینه برایتان ایجاد نشود و احساس مطبوعی موقع ورزش داشته باشید.

از تغذیه سالم و مناسب استفاده کنید

1-استفاده هر چه بیشتر از میوه و سبزیجات:

به گونه ای برنامه ریزی کنید که روزانه بتوانید5 تا 10 وعده میوه و سبزیجات بخورید استفاده از میوه و سبزیجات نه تنها در پیشگیری از بیماریهای قلبی موثرند بلکه در پیشگیری از ابتلا به سرطان و سایر بیماری ها ی مزمن نیز بسیار موثرند.

استفاده از مقادیر زیاد میوه و سبزی به صورتی که گرسنگی شما را برطرف کند می تواند به شما در مصرف کمتر غذاهای پرچرب مانند گوشت – پنیر و میان وعده های ناسالم کمک کند.مقداری هویج – کلم و کرفس را بطور دائم در یخچال آماده نگهدارید و به عنوان میان وعده های غذایی استفاده کنید.

2-محدود کردن چربی های مضر و کلسترول:

به طور کلی از غذاهای کم چرب – کم نمک و آب پز استفاده کنید و از سرخ کردن غذا بپرهیزید.روغن های مایع مانند روغن آفتاب گردان و روغن زیتون فاقد کلسترول بوده و در صورتی که این روغن ها تحت تاثیرحرارت زیاد قرار نگیرند برای مصرف مناسب هستند چربی گوشت و پوست مرغ  را قبل از پختن جدا نمایید و از فراورده های لبنی تا حد امکان به صورت کم چرب استفاده نمایید  و از فراوردههای چون کره – خامه و پنیر پرچرب کمتر استفاده کنید

3-از غذاهای شور ماند ماهی دودی – آجیل شور- پنیر شور- چیپس- کنسرو- ترشی های شور- سوسیس و کالباس پرهیز کنید و سرسفره به غذا – سالاد یا ماست – نمک اضافه نکنید

حفظ کردن وزن مناسب

در صورتی که اضافه وزن دارید می توانید از روش های زیر برای رسیدن به وزن مناسب استفاده کنید:

محدودیت و کاهش 20 درصدی مصرف مواد غذایی چون برنج،نان،شیرینی جات و چربی و جایگزین نمودن با میوه جات و    سبزی جات

محدودیت و حذف مواد پر کالری مانند مربا،شیرینی و شکلات

استفاده از ظروف در اندازه های کوچکتر برای صرف غذا

آهسته خوردن غذا

اندازه گیری وزن بطور مرتب

ارزیابی منظم سلامتی

فشارخون بالا و چربی خون بالا می تواند به قلب شما آسیب وارد کند برای مطمئن شدن از وضعیت سلامت خود باید میزان فشار خون و چربی خون شما به طور منظم چک شود تا در صورت لزوم اقدامات درمانی جهت برطرف کردن افزایش خطر ابتلاء به بیماری قلبی صورت گیرد

فشار خون:شما باید بطور مرتب فشار خون خود را چک کنید در صورتی که فشار خون شما در محدوده طبیعی نباشد یا در صورت داشتن یکی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری قلبی باید ارزیابی فشار خون را با فواصل کمتری انجام دهید

سطح کلسترول:شما باید به طور منظم میزان چربی های خود را ارزیابی کنید در صورتی که چربی خون شما در محدوده طبیعی نباشد یا داشتن یکی از عوامل خطر ابتلاء به بیماری قلبی باید کنترل  میزان چربی های  خون را با فواصل کمتری انجام دهید

مقابله با فشار های روانی

یکی دیگر از عوامل موثر در داشتن قلبی سالم،داشتن دیدگاه مثبت،آمادگی برای تغییرات لازم در ابعاد مختلف زندگی است.همچنین بخشش خود و دیگران،امیدواری و شکیبایی و پذیرش اختلاف سلیقه و افکار دیگران باعث کاهش فشار های روانی می شود.

واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شهرستان تفرش

 

  

 

 

کلمات کليدي
روش های پیشگیری از بیماری های قلبی - عروقی چیست؟
بیشتر


در باره استان
در باره دانشگاه
تماس با ما
نقشه سایت 
راهنمای سرویسهای تحت وب
پست الکترونیک 
سامانه سیب 
طراحی و اجرا: اداره آمار و فن آوری اطلاعات دانشگاه
Copyright © 2010 Arak University of Medical Sciences - All rights reserved